بررسی شاخصهای ترافیکی و وضعیت تصادفات در کشور
سرهنگ وحیدرضا بای، رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا در گفتگوی امروز خود به بررسی شاخصهای موثر در ترافیک و تصادفات پرداخت و به آمارهای قابل توجهی اشاره کرد.
رئیس مرکز دادههای پلیس راهور فراجا در این گفتگو، ضمن اشاره به شرایط خاص ترافیکی کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل وسعت جغرافیایی و حجم بالای ترددها شرایط ویژهای در زمینه ترافیک دارد.طول راههای برونشهری کشور بیش از 327 هزار کیلومتر و طول معابر شهری بیش از 457 هزار کیلومتر است. از لحاظ پهناوری، ایران هفدهمین کشور پهناور جهان بوده و در رتبه بیست و یکم دنیا از نظر طول راهها قرار دارد.
وی افزود: جمعیت کشور بیش از 86 میلیون نفر است که بیش از 42 میلیون نفر از این جمعیت دارای گواهینامه هستند، به این معنی که نزدیک به نیمی از جمعیت کشور راننده و دارای گواهینامه هستند. همچنین تعداد وسایل نقلیه کشور، از جمله خودرو و موتورسیکلت، به بیش از 41 و نیم میلیون دستگاه میرسد و ایران از نظر تعداد وسایل نقلیه موتوری در رتبه دوازدهم جهان قرار دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: تقریباً 50 درصد از خانوادههای ایرانی دارای خودرو شخصی هستند و بیش از 90 درصد حمل و نقل بار و مسافر در کشور با استفاده از وسایل نقلیه موتوری انجام میشود، که این امر نشاندهنده وابستگی بالای کشور به حمل و نقل وسایل نقلیه موتوری زمینی برای جابجایی کالا و مسافر است.
سرهنگ بای همچنین به مقایسه وضعیت تصادفات در سالهای گذشته و امروز پرداخت و گفت: در سالهای ابتدایی دهه 80 ، تصادفات کشور بسیار زیاد بود و تعداد جانباختگان سالانه به بیش از 27 هزار نفر رسید. اما اکنون با رشد 569 درصدی در تعداد وسایل نقلیه و 141 درصدی در تعداد دارندگان گواهینامه، وضعیت استفاده از وسایل نقلیه در کشور در مقایسه با سال 1380، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا در خصوص میزان ترددها نیز گفت: بر مبنای مصرف سوخت، هر ساله بیش از 600 میلیارد کیلومتر پیمایش توسط وسایل نقلیه در کشور انجام میشود. به طور متوسط، هر وسیله نقلیه در کشور حدود 13 هزار کیلومتر در سال پیمایش دارد که این آمار نشاندهنده حجم بالای تردد وسایل نقلیه در کشور ماست.
در ادامه، سرهنگ بای به وضعیت تصادفات و خسارات ناشی از آنها اشاره کرد و افزود: سالانه بیش از دو میلیون و چهارصد هزار فقره تصادف در کشور رخ میدهد. از این تعداد، 82 درصد تصادفات خسارتی، 17 درصد تصادفات جرحی و یک درصد تصادفات فوتی هستند. به عبارتی، روزانه بیش از 6500 فقره تصادف در کشور رخ میدهد که منجر به جانباختن روزانه 50 نفر و زخمی شدن بیش از 130 نفر میشود.
وی در ادامه گفت: این آمارها نشاندهنده چالشهای بزرگ پیش روی ما در زمینه ترافیک و ایمنی جادهها است و نیاز به اقدامات هماهنگ و برنامهریزی ویژه از سوی تمامی دستگاههای مسئول دارد تا بتوانیم به بهبود وضعیت ترافیک و کاهش تصادفات کمک کنیم.
وضعیت تصادفات رانندگی در جمهوری اسلامی ایران و خسارتهای آن
سرهنگ بای، رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا، در نشست اخیر خود با رسانهها ضمن بررسی وضعیت تصادفات رانندگی در کشور، آمارهای نگرانکنندهای را در خصوص تلفات و خسارات ناشی از تصادفات ارائه داد.
این مقام مسئول با اشاره به بررسی 20 ساله تصادفات رانندگی در کشور، بیان کرد: متاسفانه بهطور متوسط هر ساله 20 هزار نفر از هموطنانمان را بهخاطر تصادفات از دست میدهیم. همچنین در این مدت هر ساله بیش از 300 هزار نفر مجروح شدهاند که بخش زیادی از آنها بهویژه دچار ضایعات نخاعی و معلولیتهای شدید میشوند که تا پایان عمر با ناتوانیهای جدی روبهرو خواهند بود.
سرهنگ بای همچنین با اشاره به خسارات معنوی و اجتماعی ناشی از تصادفات، تأکید کرد که این خسارات قابل جبران نیستند؛ خانوادهها عزیزان خود را از دست میدهند و این آسیبهای روانی تا ابد باقی خواهد ماند.
رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا همچنین از آمار جهانی در خصوص تصادفات رانندگی خبر داد و گفت: تصادفات رانندگی بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، هشتمین عامل مرگومیر در جهان محسوب میشود. اما براساس اعلام وزارت بهداشت ،متاسفانه در کشور ما، تصادفات رانندگی از سال 2009 تا 2019 سومین عامل مرگومیر بوده است. بیش از 62 درصد از کسانی که در تصادفات جان خود را از دست میدهند، افراد در سن مولد و کار کشور هستند که از این حیث برای جامعه بسیار خسارت بار است.
سرهنگ بای با اشاره به برخی تصادفات دردناک در سالهای اخیر همچون حادثه کرمان، که منجر به فوت دانشآموزان نخبه و آیندهساز کشور شد، افزود: خسارتهای مالی ناشی از تصادفات در سالهای اخیر نیز قابل توجه است. طبق محاسبات انجامشده، تصادفات رانندگی سالیانه معادل بیش از 17 درصد از بودجه سالیانه کشور را به خسارت وارد میکند. بانک جهانی نیز اعلام کرده است که خسارتهای تصادفات در ایران معادل 6 تا 7 درصد تولید ناخالص ملی است.
وی در ادامه به آمار جانباختگان تصادفات در سال 2019 اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران در بین 160 کشور مورد ارزیابی قرار گرفته، که با 21/5 نفر کشته تصادف به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت ، در رتبه 112 قرار داشته است، که رتبهای نگرانکننده است.
رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا درخصوص نوع تصادفات نیز بیان کرد که 80 درصد تصادفات در داخل شهرها رخ میدهد و 25 درصد جانباختگان مربوط به تصادفات شهری هستند. همچنین بیش از 75 درصد جانباختگان در تصادفات برونشهری جان خود را از دست میدهند.
وی یکی از دلایل این موضوع را به تفاوت تجربه رانندگی شهرنشینها و رانندگان جادهای دانست و تصریح کرد: رانندگان در طول سال بیشتر در شهر رانندگی میکنند و در ایام خاص مانند نوروز یا تابستان که به جاده میروند، به دلیل عدم آشنایی با شرایط جادهای، آسیبهای بیشتری میبینند و در مجموع شدت تصادفات در جاده ها بالاتر است.
سرهنگ بای در پایان تأکید کرد: خسارتهای سالیانه ناشی از فقط تصادفات فوتی در هشت سال اخیر، سالیانه حدود 92 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین آمارهای سالیانه بیمه مرکزی نیز نشان میدهد که پرداخت خسارتهای بیمه در تصادفات، بیشتر از درآمدهای آنها از حق بیمهها است که خود گواهی بر شدت و وسعت خسارتهای مادی تصادفات است.
ایشان از اقدامات رسانهای اخیر از جمله برنامههای ویژه رسانه ملی در ایام نوروز تقدیر کرد و اظهار امیدواری نمود که با همکاری همه دستگاهها، اقدامات اساسی برای کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن انجام شود.
کاهش تصادفات نیازمند همافزایی و توجه به عوامل ایمنی است
سرهنگ بای در سخنانی با تأکید بر اهمیت توجه به تصادفات و تلفات ناشی از آن، اظهار داشت: خسارت مادی ناشی از تصادفات قطعاً قابل توجه است، اما بخش معنوی آن که غیرقابل جبران و تأثیرگذارتر است، باید در اولویت توجه قرار گیرد. اگر آمار تصادفات بهطور منظم و در تمامی ایام سال اعلام شود، میتوانیم توجه بیشتری را به این موضوع جلب کرده و در کاهش آن مؤثر واقع شویم.
رئیس مرکز دادههای پلیس راهور فراجا افزود: در ایام کرونا، هنگامی که آمار فوتیها اعلام میشد، همه به دقت به آن توجه میکردند. متأسفانه در زمینه تصادفات، این آمار تنها در بزنگاههای خاص عنوان میشود و در طول سال مروری بر آن نداریم. این موضوع باید در اولویت توجه تمام مقامات و دستگاهها قرار گیرد.
سرهنگ بای سپس به آمار تصادفات پرداخت و گفت: براساس تحقیقات علمی انجامشده، 52 درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی است، بیش از 20 درصد به دلیل وضعیت نامناسب راهها، 12 درصد به علت نقص فنی وسیله نقلیه و مابقی به دلایل مشترک بین این عوامل است. همچنین، در تجزیه و تحلیلهای انجامشده با همکاری سازمان پزشکی قانونی ، مشخص شد که 52 درصد از جانباختگان تصادفات، در همان لحظات اولیه حادثه (در صحنه تصادف) جان خود را از دست میدهند.
این مقام مسئول انتظامی ادامه داد: اگر راهها ایمن و وسیله نقلیه از استانداردهای ایمنی برخوردار باشند، میتوانیم از شدت و میزان خسارات تصادفات بکاهیم. طبق بررسیها، شدت تصادفات در کشور ما بهمراتب بیشتر از کشورهای دیگر است. در حالی که در اتحادیه اروپا به ازای هر فقره تصادف، بهطور میانگین 1/02 نفر فوت یا مجروح میشوند، این عدد در کشور ما 1.25 نفر فوتی و مجروح به ازای هر فقره تصادف است که تفاوت قابل توجهی دارد.
علل وقوع و تشدید خسارات تصادفات جادهای
رئیس مرکز تحلیل داده های پلیس راهور فراجا،کارشناسان با بررسی علل تصادفات جادهای، این عوامل را به دو بخش اصلی تقسیم کردهاند: علل وقوع تصادف و علل تشدید خسارات ناشی از تصادف. هر یک از این بخشها نقش مهمی در کاهش تعداد تصادفات و تلفات جادهای دارند.
از سوی دیگر، دادههای آماری نشان میدهد که حدود 52 درصد از جانباختگان تصادفات جادهای، در همان صحنه حادثه جان خود را از دست میدهند. کارشناسان این موضوع را ناشی از ایمنی ناکافی جادهها، کیفیت پایین طراحی خودروها و شرایط محیطی نامناسب میدانند. این عوامل باعث میشوند که شدت ضربه اولیه تصادف به قدری بالا باشد که جان سرنشینان را در لحظه حادثه بگیرد.
کارشناسان بر این باورند که ایمنسازی جادهها و ارتقای استانداردهای ایمنی خودروها میتواند تأثیر قابلتوجهی بر کاهش شدت خسارات داشته باشد. همچنین، مدیریت بهتر ترافیک و افزایش آگاهی عمومی درباره رعایت اصول ایمنی در رانندگی از دیگر اقداماتی است که میتواند نقش موثری در کاهش تصادفات جادهای ایفا کند.
این تحلیلها نشان میدهد که توجه به هر دو بخش علل وقوع و تشدید خسارات تصادفات میتواند به کاهش تعداد حوادث و قربانیان جادهای منجر شود.
رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا با تأکید بر لزوم توجه به ایمنی وسایل نقلیه و راهها، تصریح کرد: براساس آمار، 52 درصد از جانباختگان تصادفات در صحنه فوت میکنند، 6 درصد در طول مسیر و 42 درصد در مراکز درمانی فوت میکنند. بنابراین، اگر راهها و وسیله نقلیه ایمن باشند، میتوانیم جان سرنشینان و آسیبدیدگان را نجات دهیم.
سرهنگ بای در ادامه به اقدامات انجامشده در سطح کشور و برنامههای بینالمللی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، سند برنامه عملیاتی ایمنی راههای کشور با همکاری هشت دستگاه مؤثر تدوین شده است. این هشت دستگاه از 33 دستگاه کشور در حوزه تصادفات، نقش مستقیم دارند و برنامههای ویژهای برای کاهش تصادفات در دستور کار قرار گرفته است.
ایشان در خصوص نیاز به اصلاح قوانین و مقررات، افزود: در اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه، هدف کاهش 10 درصدی تصادفات پیشبینی شده است. همچنین، قانون رسیدگی به جرایم رانندگی را نیز داریم. لیکن قوانین و مقررات باید بهگونهای اصلاح شود که مجازاتها و محکومیت ها بازدارندهتر شوند، تا افراد متخلف از ارتکاب کوچکترین تخلفات نیز خودداری کنند.
سرهنگ بای در پایان با اشاره به نقش رسانهها و آموزش عمومی، خاطرنشان کرد: صدا و سیما و سایر رسانهها میتوانند نقش مهمی در فرهنگسازی و آموزش صحیح رانندگی ایفا کنند. وزارت آموزش و پرورش نیز باید برنامههای آموزشی ویژهای برای نسل آینده رانندگان طراحی کند تا در آینده شاهد کاهش چشمگیر تصادفات و تلفات جادهای باشیم.
0 دیدگاه